lauantai 25. toukokuuta 2013

Älä yliyritä, älä kikkaile vaan tee se mitä osaatte

Yksi agi-hylly ja yksi hyppy-hylly oli tämän päivän saldo Lohjan kisaradoilta. Syy löytyy ihan täysin kartturista.
Kisoissa olisi syytä pysyä ekassa suunnitelmassa ja kisoissa ei kannata tehdä ohjauksia mitkä on epävarmoja treeneissäkin, varsinkin kun ihan perusvalssaamisellakin oltaisiin selvitty kohdasta (4-6). Tämmöinen kohta pitää treenata. Ja sen lisäksi se oma malttikin olisi asiaa, ettei lähde hosumaan, silloin koira tulee ohi. Koiralla oli kierrokset hieman liian ylhäällä , mutta oli kuitenkin suht kuuliainen. Keinulla ei tehnyt puhdasta 2on2off, tuli liian lujaa ja pysähtyi keinun jälkeen. Meinasin tästä syystä ruveta varmistelemaan A:ta mutta sitten tajusin etten mä voi ruveta sille tielle. Eli normi ohjauksella ja vapautuksella, onnistui hyvin.
Rata suunnilleen:

Hyppyradan alussa ohjasin epävarmasti, kun mulla on hieman ongelmia nähdä milloin koira on lukinut esteen niin mulla on vaikea arvioida milloin lähteä liikkeelle. Tämä johti riman tiputtamisen. Yhdessä kohdassa yksi este (8) oli pikkasen hukassa mutta tiesin, että piti valssata, joten valssit jäi aavistuksen myöhäisiksi mutta hypyt löytyi taas. Uskalsin luottaa koiraan ja tämä johti siihen, että kerkesin mun ensimmäisen suunnitelman mukaiseen ohjaukseen, mikä sitten taas johti siihen, että tästä innostuneena unohdin ohjata tokavikaa estettä ja hyl.
Rata suunnilleen:
Molemmilla radoilla paljon hyvää, mm rimat pysyi hyvin ylhäällä. Hieman analysoin mun tutustumista radasta ja huomasin, että olen taas ruvenut miettimään ansaesteitä liikaa, niihin ei saa jäädä kiinni, keskitytään niihin esteisiin mihin pitää mennä ja miten ohjaan. Sen sijan olen paremmin ruvenut miettimään mitkä kohdat pitää malttaa, ei voi vaan mennä täysillä, vaikkakin koira menee lujaa ja itse en ole mikään pikajuoksija. Meidän pitää tehdä perusagilityä ilman mitään kikkailuja ja tehdä se mitä osataan yhdessä. Ei muuta kun seuraavat kisa-ilmot menemään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti